2009. július 9., csütörtök

Murphy, te jössz!

A fiatal pap nagyon izgult az első miséje előtt. A püspöke ezt észrevette, és azt tanácsolta neki - mielőtt elkezdi a liturgiát - tegyen egy kis vodkát a vizeskancsóba, hogy megnyugodjon. Nagyon jól sikerült az első mise, de amikor hazaért, egy levelet talált a püspöktől:

Kedves Fiam!

Gratulálok misédhez és örülök hogy megfogadtad tanácsomat, van azonban néhány megjegyzésem:
- A vizeskancsóba nem teszünk se jégkockát, se citromszeletet. Ja, és azt mondtam: tegyél egy kis vodkát a vízbe és nem fordítva.
- A Bibliát nem használjuk pohártartónak.
- 10 parancsolat van és nem 12.
- 12 Apostol van és nem 10.
- Amikor a keresztről beszélsz - nem mondhatod: "az a nagy T betű az oltáron".
- Amikor Jézusról beszélsz, nem mondhatod: "a fiú és bandája".
- Dávid egy parittyával és egy kővel győzte le Góliátot, nem "robbantotta szét a seggét".
- Júdást nem hívhatod "köcsög"-nek.
- Az Atya, Fiú, Szentlélek nem "az öreg, a srác és a szellem".
- Nem szép dolog a Pápát "Keresztpapának" hívni.
- A Fáraó száműzte a zsidókat, nem "küldte őket a picsába".
- Mária Magdolna bűnös volt, de nem "kurva".
- Az ötlet, hogy kérted a hívőket hogy tapsoljanak jó volt, viszont túloztál, amikor megkérted őket, táncolják a szambát és Daniella nővért sztriptízre hívtad.
- A szentelt vizet áldásra használjuk, nem arra hogy a tarkód lehűtsd vele.
- Keresztelő Jánost nem a "lábáztatók" avatták szentté.
- Az a kis ház nem "budi", hanem a gyóntatószék.
- Aki a kereszten van, az Jézus - nem Che Guevara.
- Krisztussal a keresztet vitették - nem akart a "hegyre költözni".
- A padban mocorgóknak nem kell mondanod, hogy "óvszert használjanak".
- A hívők adománya nem "piti aprópénz".
- A közös együttlét jelentése nem "dugás", hanem ÁHITAT.
- A harang valóban nem szép hangú - de nem is "repedtfazékra emlékeztet".
- Az ostya gyártója nem "harácsoló vállalkozó", hanem PÉK.
- A frigyszekrényre ne mondd hogy "bárszekrény".
- Amikor a bűnösök meghalnak, pokolba mennek, nem az "anyjukba".
- Mindig legyen rajtad alsónadrág, pláne ha a reverendáddal legyezed magad.
- A ministránsokat ne ölelgesd, ők az én kedveseim.
- A zsinat nem a "vén buzik gyűlése".
- Emlékeztetlek továbbá, hogy a mise kb. egy óráig tart, nem 2x45 perces; és az, aki melletted ült - és piros-szoknyás transzvesztitának hívtad - én voltam.

És mondá az Úr a 8. napon: OK. Murphy, te jössz!

2009. július 8., szerda

2009. július 6., hétfő

Veszett nyél fejszéje

P. Nemeshegyi egyik (Janpánban forgatott) portréfilmjében arról mesélt, hogy milyen szép ebben a kultúrában, amikor a régi tárgyakat becsben tartják. Például egy kiszolgált fejszét nem dobnak el, hanem megbecsült helyen őrzik, elmlékezve annak a szolgálataira. Elgondoltam, hogy a jelenlegi ember-fejsze helyzet hová tarthat majd a jövőben, ha minden gazda raktározza a használaton kívüli eszközét. Nem is beszélve a kiszolgált óceánjárókról, amiket rabszolgamunkával, rabszolgabérért és hihetetlenül veszélyes körülmények között bontanak valamelyik indiai öbölben.

Az emberiség létszáma évente közel nyolcvan millióval nő. Csupán csak a mai, egyetlen napon (!) több embercsecsemő születik, mint amennyi az összes emberszabású fajok (csimpánz, gorilla, orangután, gibbon, bonobo) együttes teljes létszáma a Földön. (Az előrejelzések szerint ezek a nagy majmok két évtizeden belül mind teljesen eltűnnek a vadvilágból. A szaporodó emberiség egyszerűen megeszi őket, erdőiket pedig kivágják, felégetik, hogy emberi élelmet termesszenek a helyén.) Az ökolábnyomunk túlterheli a Földet, s a túlterhelés évente kb. 1 %-kal nő. Emiatt fogynak létalapjaink: az erdők, a talaj, a víz, az élővilág.

Nem lesz itt se nyél, se fejsze. Üdvözölnénk a "kőkorszakban"! (Ha értenénk hozzá.)

2009. július 5., vasárnap

Templomtúra


Márianosztra (kálvária) > Alsó-hegy > Kóspallag, elágazás > Békás-rét > Malom-völgy > Zebegény, templom (Kós K. tervezte) > Zebegény, szabad strand.


Táv: 15,5 km, szint: 330 m.

A délutáni félhomályban és orgonajáték mellett is "csak" mémgyárnak tűnt ez a szép épület:

2009. július 3., péntek

Három kocka

És csak teremté, csak teremté:


A szél ott fúj, ahol akar:


Az ellenség keze beteszi a lábát:

2009. július 2., csütörtök

Napijegy - Brühühü

Az elmúlt több, mint 10 évben első alkalommal csapott be a munkáltatóm. A negyedéve megígért prémiumot egyszerűen elfelejtette utalni. Az utazás során ebből a (már csak virtuális) keretből fedeztem volna a napi költségeimet, az étkezést és a szállást. Pillanatnyilag tanácstalan vagyok, hogyan tovább...

A napijegyem így nézett volna ki:


Optimista záradék:

A bejegyzést követő órákban egymástól függetlenül több barátom is fejaljánlotta a segítségét. Nagyon megnyugtató, biztonságban vagyok.

2009. július 1., szerda

Új falak tövében

Két hónapja írtam a Sem emlék, sem varázslat c. versről. Ma reggel az a két sora jutott eszembe, hogy

...az új falak tövében felhangzik majd szavam;
magamban élem át mindazt, mi hátravan...

Tegnap Balázzsal az EMK-ról is beszélgettünk. A körül mozogtak a gondolataink, hogy a négy lépés közül melyik a fontosabb. A belső (érzés-szükséglet) és a külső (megyfigyelés-kérés) régiók közötti megkülönböztetés már a perezentációnk 1.0-ás verziójában is megjelenik; abból sem csináltunk titkot, hogy az érzésnek a szükséglettel szorosan összekapcsolt megfogalmazása működőképes.

Két vicces érzés:
"Apa, Túró Rudi érzésem van...!" (Szabó Theodor)
"Olyan vagyok, mint egy repülő, piros pöttyös tehéncsorda." (Kicsijosh)

A pozitív és negatív érzések kifejezéséhez M. Rosenberg könyve két, igen népes listát közöl. Valójában öt-hat szóval is viszonylat jó elboldogulunk, ha kerüljük az irodalmi "sallangokat". A szükségletek más dió. Valójában megközelíthetjük úgy is az embert, mint aki szükségletek halmaza. Ezen a "törzsön" jelennek meg az érzések, annak megfelelően, hogy mi történt a szükségleteinkkel. Ezt a belső világot veszik körül, mintegy burokként a megfigyeléseink és a másokhoz intézett kéréseink. Úgy is mondhatjuk, hogy ezen utóbbi elemek biztosítanak kommunikációs teret az ÉN és a TE között.

Ez az új fajta antropológia teszi kezelhetővé azt a dilemmát is, hogy lehetek-e, illetve tudok-e permanens módon empátiával viszonyulni másokhoz. Az együttérző kommunikáció attól nem manipulációs stratégia, hogy új szemléletmódja van az emberről, azaz önmagáról és a másikról. A szeretet nyelve ez, aki nem jó eszközzé akarja szelíditeni a másikat saját (akár nemes) céljai eléréséhez, hanem agapé (meg akarja adni a másiknak azt, ami neki leginkább hiányzik). Ingyen.

Igen, szerintem "ördögtől való" (!ez nem teológiai kifejezés!), hogy kisebb nagyobb szolgáltatásainkat pénzért nyújtjuk egymásnak. Igen, hiszek abban az új világban, amelyben a szükségleteink kielégítésére adott közös válasz a legnagyobb siker, ahol a versengés nen kap nagyobb szerepet az együttműködésnél.

Az új falaknak új emberek életének a díszletei lesznek. Ha leszünk egyáltalán...