2010. április 30., péntek

Valaki végtelenítette?



If I would tell you
how much you mean to me
I think you wouldn´t understand it
so I wait, I wait
until this day comes
when you will understand me

But I can´t help myself
I can´t stop myself
I am going crazy
I can´t stop myself
cannot control myself
I am going crazy

And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you
And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you

I cannot change it
I´m sure not makin it
One big hell of a fuss
I cannot turn my back
I´ve got to face the fact
Life without you is hazy

And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you
And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you

Kiss me, thrill me
don´t say goodbye
Hold me, love me
don´t say goodbye
Oh, oh, oh... Don´t say goodbye

But I can´t help myself
I can´t stop myself
I am going crazy
I cannot turn my back
I´ve got to face the fact
Life without you is hazy

And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you
And I love you
I want you
I wanna talk to you
I wanna be with you

Oh, oh, oh-oh...
Oh, oh, oh...
Kiss me goodbye...

Repülőjegy, hálózsák, bicikli

Ilyen cuccokat vásárolok mostanában, úgyhiddel. És megszabadulok sok fölös könyvemtől, ismét.

Popper

A napokban elhunyt Popper Péter, pszichológus, magyarnak és zsidónak is tekintette magát. Az antiszemitizmus gyökereiről, az úgynevezett másságról, a magyar identitásról vallott saját nézeteiről beszélt a HVG-nek nem sokkal a halála előtt.

HVG: Tulajdonképpen miért utálják olyan sokan a zsidókat?
P. P.: Ennek több oka van. A legelső talán az, hogy volt két zsidó, egy bizonyos Mózes és egy bizonyos Jézus nevű, akik elvették a szabad pogány életörömöt az európai kultúrától. Egy sokistenhívő kultusznak egész más volt a bűnhöz való viszonya, mert ugyan mondd már, Apolló megharagudott rám, elmegyek a tehénszemű Hérához, hogy védjen meg. Többpártrendszer volt. Az egyistenhit viszont diktatúra: egy kézből jön jutalom, büntetés; becsaphatatlan, lelkekbe lát. Azt a pogány életideált, hogy az ember élje meg az összes lehetőséget, amit az élet kínál, ez a két zsidó letiltotta.

HVG: De a zsidóellenesség – nevezzük akár antijudaizmusnak, akár antiszemitizmusnak – maga is éppen az egyistenhívő kultúrából jön...
P. P.: Van egy "1 százalék" című írásom, amelyben azt firtatom, miként lehetséges, hogy Magyarország népességének ma egy százaléka zsidó, sokan mégis úgy gondolják, hogy ez az egy százalék sanyargatja a 99 százalékot. Ebben az írásban végigkövettem a zsidókat ezek szerint nagyon is felértékelő antiszemita gondolkodásmódot, és azt találtam, hogy az teljesen zsidó intenció mentén nyilvánul meg. Ha azt mondja a zsidó vallás, hogy vért nem szabad enni, a levágott állatot ki kell véreztetni, akkor a maceszba kerül a keresztények vére. Ha a törvény 25 kézmosást ír elő egy napra, akkor a zsidó piszkos lesz és büdös, ha szexuálisan kemény korlátokat állít föl, akkor parázna, ha szociálisan olyan intézkedéseket hoz, hogy a mező szélét nem szabad learatni, mert az a szegényeké, akkor kapzsi; és így tovább. Az antiszemiták szemében a zsidó éppen abban lesz bűnös, amit tilt. Ez az egyik része a dolognak. Ami a másik okot illeti, egyszer én Izraelben, a Bar-Ilan Egyetemen elmondtam: engem borzasztóan zavar, hogy minden héten le kell csukni két rabbit, vagy azért, mert elsikkasztották a hitközség pénzét, vagy azért, mert túl mélyen nyúlkáltak a hívek feleségének a szoknyája alá. "Hát a tízparancsolat? Pont a rabbi? – méltatlankodtam. – Hogy lehet nagyobb bűn, ha nincs rajtam kipa, mint az, ha csalok és lopok?" Azt hittem, a hittudósok összeomlanak, de nem. Azt mondták: "Ha a zsidóság betartotta volna a tízparancsolatot, már rég nem lenne a világon. A zsidóság azért maradt meg, mert befedte a fejét, mikor a többiek hajadonfőtt jártak, nem evett sertéshúst, mert szombatot ünnepelt. Amit te formális vallásosságnak gondolsz, az tartotta meg a zsidóságot, évezredeken keresztül: a másság."

HVG: De vajon mihez képest más a zsidóság? És mi a jelentősége ennek a másságnak? Hogyan függ össze az önazonosság a mássággal?
P. P.: A másság az identitáshoz kell. Ahogy a reklám mondja: más, mint mások. Vagyis a másság az, ami valakit megkülönböztet a többiektől. Például a zsidókat a keresztényektől. Nagyon más ez a két vallás annak megítélésében, hogy várni kell-e még a messiásra, vagy már eljött. Volt-e megváltás, vagy nem volt megváltás? A kereszténység egyrészt nem tudja megbocsátani a zsidóságnak, hogy nem ismerte fel Jézusban a messiást, másrészt rettenetes nagy szüksége is van a zsidóságra. Mert ha sikerülne kiirtani az utolsó zsidót a világból, akkor eltűnne az egyetlen nép, amely élő szemtanúja volt annak, hogy volt kinyilatkoztatás, és hogy Jézus valóban élt Júdeában. Zsidóság nélkül a keresztény teológia a görög mitológia mesedélutánjává zsugorodna. Meggyőződésem szerint ez az ambivalencia szüli az agressziót. Hogy kelletek is, meg a fenébe is veletek.

HVG: Tulajdonképpen mik a zsidóság ismérvei? Mitől zsidó a zsidó? Úgy tudom, önnek erre saját válasza van.
P. P.: Ilja Ehrenburgtól, az orosz írótól vettem. Van egy novellája, amelyben egy Julio Juanito nevű spanyol filozófustól Ehrenburg éppen ezt kérdezi. Mitől is zsidó ő, ha egyszer a táj, ahol él, a kultúrája, mindene orosz? A filozófus erre azt mondja neki és a társainak: játsszunk! Játsszuk azt, hogy minden szó elvész a világból, csak az "igen" és a "nem" marad. Ám a játék végére csak egy szó maradhat. Nekik pedig el kell dönteniük, melyik szó legyen az. Mindenki az "igen"-t választja, kivéve Ehrenburgot, aki azt mondja: "nem". Na, látod, ettől vagy zsidó – mondja neki Julio Juanito. Ennek alapján azt gondolhatom, hogy talán már Ádám és Éva is zsidók voltak, mert azt mondták az Istennek, hogy nem. Ne gyakorolj felettünk hatalmat! Nem véletlen, hogy a zsidók minden forradalmi mozgalomban élen járnak, mert a "nem" vonzó attitűd.

HVG: A kiegyezés után, amikor beindult a magyar zsidóság asszimilációja, a zsidók zsidó vallású magyarok lettek. Aztán a holokauszt idején mégis faji alapon pusztították el őket. Tábor Béla filozófus a második világháború előestéjén úgy definiálta a zsidóságot, hogy az egyetlen vallás, amely faj, illetve az egyetlen faj, amely vallás. Hogy is van ez?
P. P.: A zsidók voltaképpen maguk is rasszisták, hiszen ahhoz, hogy valaki zsidó legyen, zsidó anyától kell születnie (régebben apától, de a szétszóratás után ez a szabály már nem működött, mert nem lehetett követni, ki kivel feküdt le). De én azt hiszem, hogy a zsidóság elsősorban se nem vallás, se nem faj, hanem inkább valamiféle gondolkodásmód. Én nem ismerek népet, amely a maga származását ne hőskölteményekben-legendákban fogalmazná meg. A zsidó azonban azt mondja, "rabszolgák voltak az én őseim". Még dicsekszik is vele! Mindennek a fonákját nézi. A zsidó humor a legsajátosabb önbemutatás, amely nem eposzokban, hanem viccekben nyilvánul meg. Olyan viccekben, amelyeket aztán sokszor el sem szabad mesélni. Egyszer akartam írni egy könyvet a zsidó mentalitásról, viccekkel kezdtem, de az izraeli kiadó megrettent tőlük, és ki akarta cenzúrázni őket. Nem tudom, ha ezt most elmesélem, a HVG-ben meg fog-e jelenni. Mindenesetre elmondom azt a viccet, amivel a könyvet kezdtem volna. Kohn ül Rómában az amfiteátrumban, és nézi a gladiátorok küzdelmét az oroszlánokkal. Egyszer csak felordít: "Igazgató, igazgató!" Jön az igazgató: "Parancsoljon, Kohn úr!" "Micsoda vircsaft van itt, hát az oroszlánok zabálják a zsidókat?" "Nincs itt egy zsidó sem." "Hát kik ezek?" "Árja gladiátorok." "Egy zsidó sincs köztük?" "Egy sincs." "Jó." Kohn visszaül, de egy idő után megint felkiált: "Igazgató, igazgató!" "Parancsol, Kohn úr?" "Az a dög ott nem zabál!" Ez a vicc azért nem jelenhetett meg Izraelben, mert mit fognak szólni hozzá a nem zsidók? Minden oldalon érzékenységek vannak.

HVG: Ezekre az érzékenységekre a holokauszttagadók, az antiszemita cikkek szerzői manapság sincsenek éppen nagy tekintettel.
P. P.: Pszichológiai kísérletek egész során bizonyították be, hogy ha például egy diákcsoportot tekintélyelvűen nevelnek, majd hirtelen átállnak a liberális-demokratikus nevelési módszerekre, akkor a csoport nem demokratizálódik, hanem megőrül. Elveszti a normatíváit, az orientációs pontjait, megbolondul attól, hogy mindent lehet. Nem tudom, nem az-e a legnagyobb baj a rendszerváltással, hogy elveszett a határ az "ezt lehet" és az "ezt nem lehet" között. Manapság egy képviselő mondhatja a másiknak a parlamentben, hogy hazaáruló, Mikszáth idejében ilyesminek halálos párbaj lett volna a következménye, és valaki ott maradt volna a páston. Az ember akkor kezd el káromkodni, amikor nincs érve. Amikor a logikája, az érvelése csődöt mond, akkor szitkozódik. Ez a tehetetlenség dühe. Ha egy társaságban egy pasas elkezd mesélni a szexuális sikereiről, hogy hány nő volt meg neki, és állandóan erről beszél, egy idő után az én lélektani felfogásom szerint nyugodtan meg lehet tőle kérdezni: mondja, mióta impotens? Az ember mindig azt bizonygatja, ami nincs. Hogy hívták az újságokat a Rákosi-korszakban? Szabadság, Szabad Nép, Szabad Száj. Hiszen szabadság nem volt. És így tovább. Továbbgondolva ezt: ha egy tömeg állandóan a magyarságát lobogtatja, ha már a kokárda sem elég magyar neki, hanem Árpád-sáv kell, akkor az csak azt jelentheti, hogy súlyos bajok vannak a magyar identitással. Megfontolásra ajánlom az egymásra acsarkodóknak Leonardo da Vinci egy mondatát. Egy építésszel vitatkozik, aki semmiképpen nem akarja megérteni, amit ő a boltívről mond. Leonardo kifakad: "Ej, mit nem ért ezen?! A boltív két, egymásnak támaszkodó gyengeség, amiből végtelen erő lesz."

Gerlóczy Ferenc

2010. április 29., csütörtök

Izmael klub 2.0

Kedves Mindenki!

Az első Izmael-klubos találkozó megtörtént, de csak ketten voltunk egy ismerősömmel, akivel ezért egy nagyon jó, de nem publikus beszélgetést folytattunk (jegyzőkönyvet tehát nem tudok küldeni :-). A következőn, remélem, többen leszünk!

A hely ugyanaz (Tűzmadár Alapítvány épülete: Szent László Kórház, 1A pavilon alagsora, Budapest, Gyáli út 5-7.), az idő pedig: 2010. május 29., szombat, 15:30-18:00.

Az Izmael-klub továbbra is mindenkit szeretettel vár, aki ismeri Daniel Quinn írásait és gondolatvilágát, és az bármilyen irányban mozgatta-mozgatja az életét, gondolatait, világnézetét. A klubban erről beszélgetnénk, illetve közösen gondolkodnánk, hogy mit tehetnénk mi konkrétan, és miben tudnánk segíteni egymást. Aki jön, az küldjön nekem egy mailt, hogy tudjam, mennyien leszünk! Az is szóljon, aki szeretne, de nem tud jönni, és ezért szeretné, ha a következő időpontot megírnám neki! Szóljatok másoknak is, akikről tudjátok, hogy itt lenne a helyük!

Barna (+36 30 575 26 81)

Pitypang

A pongyola pitypangot (gyermekláncfüvet) általában gyomnövényként tartjuk számon, hiszen vadon nő és nem túl gyakori a felhasználása. Ám akadnak olyanok is, akik gyógyászati céllal termesztik. Szinte az első tavaszi növény, mely élénksárga színével elvarázsolja a tájat.

A természet patikájának kiemelkedő tagja, hiszen gyökerei és levelei ásványi anyagokban, vitaminokban bővelkednek. Szinte hihetetlen, hogy ez a kis növény erősíti a májműködést és elősegíti az emésztést, valamint vízhajtó hatással rendelkezik. Szárai oldják az epekövet és szabályozzák az epe működését. Sárgaság ellen is sikeresen alkalmazható.

A gyógynövényboltokban a gyermekláncfű tabletta formájában is megvásárolható, de most egyáltalán nincs rá szükség, hiszen úton-útfélen találkozhatunk a gyönyörű, sárga virágokkal.

Pitypangsaláta hozzávalói:

2 marék pitypanglevél
2 főtt krumpli
1 paradicsom
3 ek olívaolaj
1 ek citromlé
1/3 tk asafoetida
1/3 tk frissen őrölt bors
1 tk só

A főtt krumplit és a paradicsomot felkockázzuk. A pitypangleveleket alaposan megmossuk. Összerakjuk a hozzávalókat és egy kis tálban összekeverjük az öntetet: az olívaolajat, a citromlevet, az asafoetidát és a borsot. Leöntjük vele a zöldségeket, megsózzuk és elkeverjük. Kicsit állni hagyjuk, hogy az ízek összeérjenek.

2010. április 24., szombat

Ugrás, háló nélkül

Ha az ember sokat szenvedett életében, minden további szenvedés egyszerre elviselhetetlen és jelentéktelen.


A megtérésről szokásos úgy beszélni, mint sötétbe ugrásról; amikor a még csak tapogatózó, bizonytalan hit Isten biztos kezeibe veti magát. Elfogadja azt is, ami logikával nem világítható át, bizalmat szavaz az atyai gondoskodásnak. Egy végtelenül bölcs, hatalmas és jóindulatú lény nem jelent nagy fenyegetést az ébredező lelki utazó számára. Hasonlít ez ahhoz a levegőben végzett mutatványhoz, aminek nem elhanyagolható díszlete a mélyben kifeszített háló: a gondviselés "tenyere".

Mi történik akkor, ha egy varázstalan ütésre eltűnik ez az összkomfortos mennyország? Mikor minden óvatlan mozdulat nyaktöréssel járhat... Vagy ha sík terepen, de sűrű ködben járunk; cél, az értelmesség ígérete nélkül.

Ha a jövő bizonytalanná válik, marad egy járható ösvény: visszatérni az emlékek csigaházába, és ebben a meditatív csöndben megérlelni valami MÁS stratégiát a folytatáshoz. De ha maga a múlt hullik darabokra? Lehetséges előre menekülni a még kitapinthatatlan, felderítetlen felé? Talpra, vagy arcra esés lesz-e a végén?

Nehéz elsiratni ezt az elképzelt, álomszálakból gyönyörűre szőtt hálót. Mindennek értelmet, irányt adott; biztatás, vigasztalás volt sok, nehéz pillanatban. Marad a kiszolgáltatottság veszélye, a megismételhetetlenség, a döntés felelőssége. Az az öntudat, hogy külső támogatás nélkül is lehet felnőttként helytállni. Az a jogos büszkeség, hogy napról-napra sikerül. Percről-percre, lépésről-lépésre nyílik az út.

A háló bennem van! Ezt nevezik egyesek belső szobának, belső várkastélynak is. Kinek-kinek az igényei, lelki "testalkata" szerint adatik hűséges társa: önmaga. Szilárd pontból éppen elég egy darab.

2010. április 23., péntek

Tízmilliárd légy

Tegnap Balázzsal beszélgetve két ütős mondatot is feljegyeztem, ezek közé a hazaúton olvasott Pi részletek kívánkoznak.

Az életemet adom értetek... ha garantáljátok a feltámadásomat...

[A templomban nem volt senki.] És kevés, ami megértendő. Egy festményt láttam. Valami emberáldozatról volt szó. Egy dühös isten, akit vérrel kell kiengesztelni. Kábult, felfelé bámuló nők, kövér kisbabák röpködtek körös-körül apró szárnyakon. Egy karizmatikus madár. Melyik az Isten? ...

A katolikusokról azt beszélik, hogy szigorúak, és súlyos ítéleteket hoznak... Martin atya teával és keksszel kínált, és elmesélt egy történetet. Vagy, hiszen a keresztények annyira szeretik a nagybetűket, egy Történetet.

És micsoda történetet! Az első érzés, ami elfogott, a hitetlenkedés volt. Micsoda? Az emberiség bűnözik, de Isten Fia fizeti meg az árát? Megpróbáltam elképzelni, hogy apa azt mondja nekem:

-- Piscine, ma beszökött egy oroszlán a lámakarámba és megölt két lámát. Tegnap egy másik megölt egy indiai antilopot. Múlt héten kettő felfalta a tevét... És vajon ki a megmondhatója, mi csemegézett az aranynyulainkból? A helyzet türhetetlenné vált. Valamit tenni kell. Úgy döntöttem, az oroszlánok csak egy módon vezekelhetnek bűneikért: ha téged megetetlek velük.
-- Igen, apa, ez a helyes és logikus eljárás. Adj egy percet, hogy megmosakodhassam.
-- Alleluja, fiam.
-- Alleluja, apa.


Micsoda groteszk történet. Micsoda különös pszichológia. Másik történetet kértem, olyat, amit kielégítőbbnek találhatok. Biztosan nem csak egy történet van ennek a vallásnak a tarsolyában - a vallások bővelkednek történetekben. De Martin atya megértette velem, hogy azok a történetek, amelyek ezt megelőzik - és sok van belőlük -, csupán bevezetést jelentenek a kereszténységhez. Az ő vallásuknak egy Története van, és ehhez térnek vissza újra meg újra, elejétől a végéig. Ez elegendő történet nekik. ...

De ez a Fiú, aki éhezik, szomjúhozik, aki elfárad, aki szomorú, aki aggodalmaskodik, akit piszkálnak és zaklatnak, aki eltűri a követőit, pedig nem értik, és az ellenfeleit, pedig nem tisztelik - miféle isten ez? Túlságosan emberi mértékű, ez az igazság. Jó, vannak csodái, többnyire gyógyászati jellegűek, meg olyanok, amelyek jóllakatják az éhes gyomrokat; legjobb esetben megfékeződik egy vihar, rövid séta tétetik a vizen. Ha ez varázslás, akkor kisebbféle kártyatrükkök rendjébe való. Ennél minden hindu isten százszor többet tud. Ez a Fiúisten ideje nagy részét azzal tölti, hogy történeteket mond, mesél. Ez a Fiúisten éppen olyan lépésekkel jár, mint az emberek - ráadásul elég forró vidéken -, saruja legföljebb az út menti kövek szintje felett lebeg; és ha költeni akar az utazásra, hát szamárhátra ül. Ez a Fiúisten három nap alatt meghal, nyögve, zihálva, jajongva. Miféle isten ez? Mi van ebben a Fiúban, ami hathat ránk?

A szeretet, mondta Martin atya.

És ez a Fiú csak egyszer jelenik meg, réges-régen, nagyon messze? Egy tizedrangú törzsnél, valahol Nyugat-Ázsia peremén, egy rég letűnt birodalom határmezsgyéjén? Vége lesz, mielőtt egyetlen ősz hajszál nőne a fején? Nem hagy egyetlen leszármazottat sem, csak szétszórt, részleges végrendeletet, összes írásműve csupán firka a porban?

Együnk tehénszart! Tízmilliárd légy NEM tévedhet!!!