2009. január 19., hétfő

Felén túli félelem

A gazdasági jog a legtöbb országban ismeri a tisztességtelen haszon fogalmát.
Ennek egyik példája többek közt az ún. felén túli sérelem. Számos európai jogban él a római magánjognak ez az alapelve: a laesio enormis. Ez a feltűnő értékkülönbözet esetére a szerződés megtámadhatóságát jelentette. Lefordítva nem jogász olvasóknak: ha aránytalanul drágán (értsd: tisztességtelen módon magas haszonnal) értékesít valaki szolgáltatást vagy terméket, akkor ez az adás-vétel megtámadható.

Edzés után fél órát szoktam gyalogolni a futópadon. Az órára néha ránézve nyugtázom, hogy hol járok éppen a harminc percen belül. Amikor túljutok a tizenötön, akkor jóérzésfog el, hogy (kisebb képzavarral élve) már kifelé megyek az "erdőből". Ma a Flórián téri fiókban vendégtanultam, és délben bevillant: a műszak felén már túl vagyok. Sőt, az éppen olvasott könyvemnek is megnéztem a középre eső oldalszámát. Apai nagymamám (a hétből az egyik Sándor mama) 83 évet élt. Ha az ő mintáját másolom, akkor márciusban leszek félidős.

Tessék mondani, hol lehet reklamációt benyújtani!?

1 megjegyzés:

Balázs írta...

http://epa.oszk.hu/00000/00022/00009/00202.htm

Nekem ez (pontosabban a refrénje) jár a fejemben mindig, ha a félidőre gondolok. Akár futópadon, akár az életben.